Dag 11

8 april 2018 - Senggigi Beach, Indonesië

Nee vandaag hebben we ons niet verslapen. Ayoe nam deze keer geen risico en belde ons om kwart over zeven uit bed. We zouden om acht uur ontbijten en om negen uur hadden we een taxi besteld om een klein rondje langs de kust te maken. De bedoeling was om o.a. een kijkje te gaan nemen bij een parelkwekerij. Want wij wilden wel eens weten wat die “parelhandelaren” gisteren aan de kust ons aangesmeerd hebben. Wat ons na een tijdje rijden opviel is dat de natuur op Lombok wel erg mooi is, paradijselijk mooi. En ook is het er veel schoner dan op Java. Een aanrader om op vakantie te gaan, en het is er tenminste nog niet vergeven van toeristen. Ook prettig! Langs de kust kregen we op een bepaald moment een prachtig uitzicht op de drie Gili eilanden. Een plaatje!! En daar was hij dan, de parelkwekerij. Het is een beetje te vergelijken met de mosselbanken en oesterkwekerijen bij ons in Zeeland. De werkwijze is zo’n beetje als volgt. Er worden ongeveer acht tot tien schelpen met een oester als het ware verpakt in een rooster (100x70) wat dichtgeklapt zit. In die oester brengen ze (chemisch) een klein kraaltje in, dan laten ze die roosters zakken in zee. Ze hangen dan onder elkaar op een diepte van 1 tot 18 meter. De oester wordt geïrriteerd door dat kraaltje en begint met het aanmaken van parelmoer. Na vier jaar worden de oesters geoogst met kleine of grote parels. Hiervoor betaal je, ook hier, heeeel veel geld. Nu de hamvraag, waren de parels die ons Wil kocht echt of neppers. Ja ze waren echt maar de parels die Wil gekocht heeft zijn zoetwaterparels. Dezelfde procedure maar in de zoetwateroester zitten er wel tien tot twintig in. Kwaliteit dus wat minder, maar niemand die het ziet😂😂😂. Verder maar weer met onze taxi. Na een uurtje genieten van natuur komen we langs de weg wat apen tegen. Het werden er steeds meer, we reden een apenbos in. Natuurlijk stoppen want dit zijn de vriendjes van Wilma. Volgens mij is ze net zo gek op de apen als op mij😉😉. Snel wat bananen en pinda’s kopen en dan maar voeren. Nou hier heeft ze haar hartje opgehaald, wat genoot ze!!!!! En dan weer terug naar ons hotel want het is ondertussen wel erg warm geworden. Wij dachten snel het zwembad in te kunnen duiken maar dat viel tegen. Een onweersbui ontlaadde zich op hetzelfde moment toen we ons hotel bereikten. Wat een partij water valt er in korte tijd uit!!! Maar zoals het hier altijd gaat, na een kwartier was het weer droog, scheen de zon en lagen wij in het zwembad.😎😎 Wat een land, heerlijk. Mensen nu ik dit schrijf is voor (de intimi) de vijf in de klok (18.35) en kijk ik met een Bintang 🍺🍺 uit over de Indische oceaan. Kan slechter, niet? Ik hou er mee op, straks een hapje eten en dan weer vroeg naar bed, morgen de hele dag een taxi gehuurd. Ervaringen hoor jullie morgen. Houdoe!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Stephanie Postulart:
    8 april 2018
    Maar Arie nu weten wij dat de parel van ons Wil toch iets anders is. Misschien wel minder werd😝😝😌😌🙋🙋