Dag 22

19 april 2018 - Bandung, Indonesië

Om half negen zaten we in de taxi, hij stond al een half uur te wachten maar daar maken ze hier geen problemen van. Bandung maar weer eens uit zien te komen en dan richting oosten naar Garut. Eerst maar eens stoppen bij één van de ontelbare kraampjes langs de weg om de inwendige mens te “verblijden” met een gestoomde zoete aardappel. Als eerste bezienswaardigheid zijn we naar één van schaarse Hindoe tempels gaan kijken. Niet in de eerste plaats voor de tempel maar de natuur was daar verschrikkelijk mooi. Eerst met paard en wagen en dan met een bamboevlot naar de tempel. Bij de tempel kregen een paar groepen leerlingen uitleg. En je raadt het al, toen ze klaar waren had ons Wil ze natuurlijk allemaal om haar heen verzameld, niet weg te slaan bij haar, het zijn net vliegen.😉😂 Door de sawa's terug gewandeld naar de auto en dan richting Kampung Naga. De  natuur hier naar toe leek erg veel op die van het eiland Bali. Prachtige sawa’s tegen berghellingen aan. Eindelijk bij Kampung Naga aangekomen moesten we zo’n 400 trappen naar beneden, en natuurlijk straks weer omhoog! Dit authentiek Sundanees dorp ligt beneden in een dal. Van een lokale gids kregen we een gezellige en ook leerzame rondleiding door de kampung. Ook even in zijn huisje geweest waar we kleefrijst met zelfgemaakte kroepoek van cassave mochten proeven. Mooi om binnen in de “keuken” te zien dat er brede spleten tussen de bamboevloer zitten, hier kieperen ze het eten doorheen wat over is. Dit eten de kippen dan weer op want onder de woning is namelijk het kippenhok gehuisvest. Dit is mogelijk omdat, zoals ik in een eerder verslag al zei, deze traditionele Sundanese woningen op palen zijn gebouwd. Kampung Naga is één van de laatste authentieke kampungs, waar het alledaagse leven gewoon zijn gang gaat, die er nog te vinden zijn op Java. Kampung Naga zal, als het er al niet op staat, wat mij betreft op de UNESCO cultuurlijst van het werelderfgoed geplaatst mogen worden. Via Tasikmalaya vervolgden we weer onze weg richting Bandung waar we al slingerend en klimmend rond  22.30 uur uur weer aankwamen. In de tussentijd hadden we maar een hapje gegeten. Het was al lang weer donker. Eerst maar eens een lekker biertje (Bintang) pakken, douchen en dan lekker gaan slapen. Alweer een dag voorbij met onvergetelijke herinneringen en ontmoetingen.

Groetjes maar weer van ons.

1. Miranti:
    20 april 2018
    Nice pictures..love to see it😍
  2. Rien & Mariet:
    20 april 2018
    Opnieuw 'n superdag voor jullie, mooie plaatjes!